DE ENERGETISCHE BETEKENIS VAN DE KLEUR GROEN.

Groen is de kleur van de natuur en de groei, maar ook de kleur van de liefde (hartchakra) groen is rustgevend, hartslag vertragend. Een fijne kleur voor de slaapkamer bijvoorbeeld. Groen staat ook voor geborgenheid en veiligheid, denk maar aan ‘groen licht’ krijgen of het groene stoplicht in het verkeer.

In de magie staat groen voor groei, welvaart, vruchtbaarheid en emotie.

HEILZAME WERKING

In 1984 ontdekte architect Roger Ulrich dat alleen al het kijken naar groen een heilzame werking had op het herstel van patienten. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor het effect van de natuur op het genezingsproces bij ziekte.

GROEN ALS MEDICIJN

Ziekenhuizen nemen steeds vaker het initiatief om mooie (dak)tuinen aan te leggen want het is gebleken dat uitzicht op groen het genezingsproces bij patiënten versnelt, dat er minder complicaties voorkomen en er minder pijnstilling toegediend hoeft te worden. Zo wordt de tuin echt een Healing Garden.

CONSTANT ‘AAN’ STAAN

Ook als je niet ziek bent kun je ervaren wat een groene omgeving voor positieve effecten heeft op je gezondheid. In onze huidige maatschappij worden we doorlopend blootgesteld aan nieuwe indrukken. Je bent altijd bereikbaar met je mobiele telefoon, je kunt 24 uur per dag je social media checken en Netflix-series kijken.

CONTINUE GESPANNEN

Door het altijd maar intunen op indrukken van buiten af is de boog continue gespannen. Hoe heerlijk is het om iedere dag tijd vrij te maken om de natuur in te gaan, al is het maar 10 minuten. Het hoeft niet perse het bos te zijn, het parkje om de hoek of je eigen tuin geven je ook al die broodnodige ontspanning.

Wist je dat er op groene schoolpleinen minder gepest wordt en dat kinderen minder vaak ADHD krijgen als ze opgroeien in een groene omgeving?

 

AANDACHT HERSTELTHEORIE

Als je in de natuur bent gaat je aandacht automatisch naar het geluid van de regen, het fluiten van de vogels en valt je oog op de nerven van de bladeren. Deze natuurlijke aandachttrekkers zorgen op een niet belastende manier voor afleiding en ontspanning waardoor je stress afneemt en meer rust ervaart.

 

MINDFUL IN HET BOS

Zelf ben ik ook heel erg graag in de natuur. Ik woon vlakbij het bos en vind het een heerlijk om de dag daar te beginnen samen met mijn hondjes. Onderweg valt mijn oog op mooie takjes, bloemen, steentjes, besjes en ga ik automatisch aan het verzamelen, bij voorkeur wat al op de grond gevallen is. Ik stop op een mooi plekje waar ik mijn bosschatten neerleg en maak er een mooie mandala van. De ene keer kleurrijk en de andere keer alleen maar met takken of blaadjes. Ik let niet meer op de tijd en word heerlijk ontspannen. Dat gevoel van helemaal in het moment zijn zorgt voor ontspanning van mijn lijf én mijn geest.

 

Wil je ook een keer met me mee en een mandala maken of een inspiratiesessie boeken als kennismaking voor de workshop tuinontwerpen?  Samen bomen over jouw dromen voor een nieuwe tuin? Lijkt je dat wat, stuur maar een mailtje als je interesse hebt, naar yolande@puretuinbeleving.nl.

 

NOG MEER GROEN

Tot slot wil ik je inspireren om nog meer groen in je dagelijkse leven te betrekken MET DE ONDERSTAANDE TIPS.

 

TIP 1

Lucht iedere dag elke ruimte in je huis 5 minuten (als je hooikoorts hebt, doe je dat voor 10 uur ’s morgens omdat er dan nog weinig pollen in de lucht zijn).

 

TIP 2

Zorg dat je in je tuin planten en bloemen zet die vlinders, bijen en ander klein spul aantrekken, bijvoorbeeld: Verbena bonariensis (ijzerhard), Buddleja (vlinderstruik), Hedera helix (klimop), Centaurea cyanus (korenbloem) en Malva moschata (kaasjeskruid).

 

TIP 3

Poets groen (of wel zonder chemicaliën) groene zeep, citroen en azijn zijn vriendelijker voor het milieu en beter voor jezelf!

 

TIP 4

Sport in de natuur. Met name hardlopen is beter voor je spieren, maar ook de lucht is er veel zuiverder. Denk maar eens aan al het fijnstof in de lucht als je langs de weg zou hardlopen.

 

TIP 5

Zorg voor sfeervolle planten in je huis. Ook al heb je geen groene vingers, er zijn heel veel makkelijke planten die zelfs zonder groene vingers goed kunt houden. Zet planten dicht bij je huis, zodat het groen als het ware naar binnenkomt.

 

TIP 6

Pak wat vaker de fiets voor korte afstanden. (Heb je hooikoorts, zet dan een zonnebril op en smeer wat Labello onder je neus, dat houd de pollen tegen).

 

TIP 7

Ga de tuin in!  Maak van je buitenruimte, groot of klein een paradijsje waar je heerlijk kunt ontspannen met een boekje en een glaasje wijn of lekker actief bezig kunt zijn.

 

NOG MEER WERK

Zie jij het bezig zijn in je tuin als een soort verlengstuk van je huishoudelijke taken, als iets wat je óók nog moet doen naast alle andere verplichtingen? Bekijk het eens van een andere kant.

 

Zie de tuin als een cadeautje, als jouw eigen stukje natuur, waarvan jij kunt bepalen hoe ze eruit komt te zien.

De tuin verbind je met jezelf én met het echte leven, je kunt er heerlijk in wegdromen, je probeert er nieuwe dingen uit, je mag er fouten maken, je kunt er helemaal jezelf zijn, vind er rust en ontspanning na een lange dag vol verplichtingen.

Zou je het leuk vinden om af en toe inspirerende e-mails van me te ontvangen en het maandelijkse E-zine, meld je dan HIER aan.

Wil je eenmalig E-zine lezen om te proberen of je het leuk lijkt, dan kun je hier meteen het E-zine van maart downloaden.